Hiljaisuuden hetket

Hiljaisuuden hetket tarjoavat rauhoittumista arjen keskellä. Ne tarjoavat hetkiä, joissa voit olla hiljaa itsesi ja ajatustesi ja Jumalasi kanssa, ja antaa Jumalan armon hoitaa.

Retriitit tarjoavat hiljaisuutta ja lepoa arkeen

Hiljaisuuden retriitti on vetäytymistä  hiljaisuuteen ja lepoon yhdessä toisten hiljaisuutta kaipaavien kanssa.

Retriitissä kiire, melu ja arjen vaatimukset katkaistaan tietoisella vetäytymisellä hiljaisuuteen ja lepoon. Osallistujat sitoutuvat keskinäiseen vaikenemiseen, mutta retriitin ohjaajan kanssa on mahdollista pohtia hiljaisuudessa esiin nousseita oman elämän kysymyksiä.

Retriitti on löytänyt rukoushiljaisuutensa varhaisesta kristillisestä 300-luvulla syntyneestä Egyptin erämaaisien luostarikilvoitteluperinteestä. Erämaan pyhien löydöt rukouksesta, hiljaisuuden ja sisäisen elämän vaalimisesta ovat vaikuttaneet myös aikamme kaipuuseen kristillisessä kirkossa.

”Lähtekää mukaani johonkin yksinäiseen paikkaan, niin saatte vähän levähtää” (Mark. 6:30–31)

Näitä Jeesuksen sanoja opetuslapsilleen voidaan pitää kehotuksena, joka moninaisuuden keskellä antaa luvan levähtää. Hiljaisuudessa koetun voi viedä mukanaan sinne, niiden ihmisten keskelle, joiden kanssa arkinen elämä eletään.

Hiljentymisen tukena on luostariperinteestä juontuvia rukoushetkiä ja meditaatioita, virikepuheita ja ehtoollisen vietto. Retriitin hiljaisuus on tilan tekemistä sille, että jotain olennaista voisi nousta esiin. Ohjelma on väljä ja jättää tilaa ulkoilulle, nukkumiselle, lukemiselle ja kiireettömille aterioille valmiista ruokapöydästä.

Jokaiselle on varattu oma huone. Retriitissä et silti ole yksin, vaan voit myös kokea yhteyttä. Olet osa ryhmää, joka nauttii hiljaisuudesta yhdessä toisten kanssa.

Arjen kiireen keskellä voit retriittien lisäksi hiljentyä meditaatioilloissa, arkiretriiteissä ja hiljaisuuden päivissä.

Tutustu Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän retriittikalenteriin tästä.
Osassa retriiteistä on naantalilaiset huomioitu mm. hinnoittelussa.