Seurat

Seurat ovat hengellisiä tilaisuuksia, joissa luetaan ja selitetään Raamattua ja lauletaan hengellisiä lauluja. Seuraperinne on alkanut Suomessa herätysliikkeiden synnyn myötä 1700-luvulla.

Naantalin seurakunnassa seuraperinnettä on pidetty yllä yhteistyössä lähinnä Herättäjäyhdistyksen, Suomen Raamattuopiston ja Parikanniemisäätiön kanssa. Joka vuosi järjestetään muutamat seurat. Kaikissa seuroissa on mukana myös oman seurakunnan pappi.

Missä seuroja pidetään?

Aikaisemmin seuroja on pidetty pääsääntöisesti ihmisten kodeissa, mutta seuroja voi pitää missä vaan. Naantalin seurakunnassa seurojen viettopaikkana on viime aikoina ollut seurakuntakeskuksen Kohtaamispaikka.

Mitä seuroissa tapahtuu?

Seurojen rakenne vaihtelee eri herätysliikkeiden perinteissä. Tyypillistä on puheiden ja virsien tai herätysliikkeen omien laulujen vuorottelu. Puhujana yksi tai useampia pappeja tai maallikkopuhujia.

Orpokotiseurat

Helena Konttisen toiminnan seurauksena syntyi uukuniemeläisyydeksi kutsuttu liike, jota jatkamaan perustettiin Parikanniemen orpokotiyhdistys ry, jonka tunnetuin toimintamuoto lienee vuosittain elokuussa järjestettävät orpokotijuhlat. Noin kerran vuodessa orpokotiyhdistykset puhujat tulevat pitämään Naantaliin seurat.

Körttiseurat

Paavo Ruotsalaisen johtamasta herätyksestä 1800-luvulla sai alkunsa herännäisyydeksi eli körttiläisyydeksi  herätysliike. Tätä perinnettä seurakunnassamme jatkaa herättäjäseurat. Seuroissa puhuvat maallikot ja siellä veisataan siionin virsiä.

Raamattuopiston seurat

Viideslaistä herätysliikettä edustaa Suomen Raamattuopisto Kauniaisissa. Teemme yhteistyötä opiston kanssa seurojen muodossa.