Urut

Urut - kirkon helmi

Naantalin kirkon urut on rakentanut Kangasalan Urkurakentamo vuonna 1990. Uruissa on 36 äänikertaa jaettuna kolmelle sormiolle ja jalkiolle. Instrumentin esikuvana ovat 1600-luvun alankomaalaiset urut.

Instrumentin musiikilliset ominaisuudet on suunniteltu rikkaan pohjoiseurooppalaisen urkumusiikin vaatimusten pohjalta.

Urkukaappin, joka on valmistettu tammesta, on sijoitettu kolme sormiopillistöä: pääpillistö (II sormio), yläpillistö eli positiivi (I sormio) sekä rintapillistö (III sormio). Urkujen taakse sijoitettu jalkiopillistö on saanut oman, kirkon pääoven suuntaan aukeavan julkisivun.

Urkujen sointi on leveä, laulava ja intensiivinen. Kullakin pillistöllä on persoonallinen, muista poikkeava soinnillinen luonteensa. Soitin painaa noin 8,6 tonnia ja siinä on yhteensä 2310 pilliä. Urkujen viritysjärjestelmä poikkeaa hieman tasavireisestä. Uruilla on tehty useita levytyksiä.

Naantalin kirkon uruista on tehty pienoismalli, joka on nähtävillä seurakuntakeskuksen (Piispantie 2) yläaulassa. Tervetuloa ihastelemaan sekä aitoja että pienoismallia!

Muusikoille

Klikkaa itsesi tutkimaan urkujen dispositiota.

urut2