Kastejuhla

Ystävä sä lapsien, katso minuun pienehen.
Minne käynkin maailmassa sinä olet hoitamassa.
Onni täällä vaihtelee, Taivaan Isä suojelee.

Kasteessa ihminen liitetään kotiseurakuntaan

Ristiäisissä eli kastejuhlassa lapsi saa kasteen, jonka myötä hänestä tulee kotiseurakuntansa ja koko maailmanlaajuisen kirkon jäsen. Kasteen perustana on Jeesuksen antama kaste- ja lähetyskäsky (Matt. 28:18–20). Kaste on kristittynä olemisen perusta, liitto Jumalan ja ihmisen välillä. Muut kirkolliset toimitukset perustuvat kasteeseen. Kaste on iloinen juhla, jossa kiitetään elämän antajaa.

Kastejuhlan järjestäminen Naantalin seurakunnassa

Kirkkokasteet toimitetaan Naantalin kirkossa sunnuntaisin klo 13 ja klo 14 (2023 syyskuun alusta)
Kotikasteet tai muualla, kuten Naantalin seurakuntakeskuksen kappelissa, järjestettävät kasteet toimitetaan sunnuntaisin klo 13 ja klo 15 .

Kasteaika ja -paikka varataan Naantalin seurakunnan kirkkoherranvirastosta. Kirkkoherranviraston yhteydtiedot löydät tästä linkistä. Jos kastetoimitus on kirkossa tai seurakuntakeskuksen kappelissa, juhlaa varten voi kysyä seurakuntakeskuksen juhlatiloja, jotka ovat kasteen yhteydessä naantalilaisille perheille maksuttomia

Puolison sukunimi ja lapsen sukunimi  1.1.2019 alkaen. Katso ohjeet tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kastepuku puuttuu? Tiesitkö, että seurakunnalta saa tarvittaessa kastepuvun lainaan maksutta. Ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon p. 040 130 8300 ja kysy lisää.

Kastepuun lehtiä roikkuu henkilön sormien ympräiltä.

Lähikuvassa vauvan kädet. Vauva on aikuisen sylissä.

Naantalin kirkon kastepuu

Naantalin kirkossa on käytössä kastepuu, joka on näkyvä osoitus siitä, että oma kotiseurakunta toivottaa uuden seurakuntalaisen tervetulleeksi yhteyteensä ja toimintaansa.

Kastepuun ideana on, että jokaisen kastetun nimi ja kastepäivä kirjoitetaan sydämen muotoiselle lehdelle, joka sitten ripustetaan kastepuuhun.

Lehti ripustetaan kastetta seuraavan viikon sunnuntaina klo 10 jumalanpalveluksessa. Lehden ripustaminen tapahtuu osana esirukousta ja sen saa tulla ripustamaan joku paikalla oleva perheenjäsen esim. isompi sisarus tai vaikka koko perhe yhdessä.

Kastetiedot ilmoitetaan julkisesti myös Rannikkoseudussa ja Turun Sanomissa, jos vanhemmat eivät toisin halua.

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät