Mitä vaaleilla valitaan?

Naantalin seurakunta muodostaa yhdessä Merimaskun ja Rymättylän seurakuntien kanssa Naantalin seurakuntayhtymän. Seurakuntayhtymään kuuluvissa seurakunnissa toimitetaan kahdet vaalit.

Vaaleilla valitaan jäsenet

• Seurakuntaneuvostoon, joka johtaa seurakuntayhtymään kuuluvan seurakunnan toimintaa. Kukin seurakuntaneuvosto päättää oman seurakuntansa toiminnasta ja valitsee seurakunnan työntekijät. Mm. lapsi-, nuoriso-, diakonia- ja musiikkityö painotuksineen kuuluvat seurakuntaneuvostojen toimialaan.
  • Yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka käyttää ylintä päätösvaltaa seurakuntayhtymälle kuuluvissa asioissa. Se päättää seurakuntayhtymän talousarviosta, kirkollisveron suuruudesta, rakennushankkeista ja suurimmista avustuksista. Kirkkovaltuusto jakaa seurakuntien toimintaan käytettävät varat seurakuntien kesken.

Molempia vaaleja varten kerätään erilliset ehdokaslistat. Sama ehdokas voi olla ehdolla molemmissa vaaleissa tai vain toisessa.