Avioliiton esteiden tutkinta

Ennen vihkimistä avioliiton esteet tutkitaan. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu ja pari voi mennä naimisiin.

Avioliittoon aikovien on yhdessä pyydettävä avioliiton esteiden tutkintaa. Esteiden tutkinnan voi suorittaa se evankelis-luterilainen tai ortodoksinen seurakunta, johon toinen vihittävistä kuuluu.

Myös maistraatti voi suorittaa tutkinnan, mutta tällöin siihen ei sisälly kirkolliseen vihkimiseen tarvittavia rippikoulutietoja. Kirkkohäitä suunnittelevien tulee siis pyytää esteidentutkintaa kirkkoherranvirastosta.

Esteiden tutkintapyyntö hyvissä ajoin ennen vihkipäivää

Esteiden tutkintopyyntö kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen vihkipäivää: aikaisintaan 4 kuukautta ja viimeistään noin kuukautta ennen vihkipäivää.

Avioliiton esteiden tutkinnasta voit lukea lisää alla olevasta linkistä, jonka kautta voit myös tehdä esteiden tutkintapyynnön sähköisesti. Suosittelemme tutkintapyynnön tekemistä sähköisesti.

Avioliiton esteiden tutkinta suoritetaan 1.1.2022 alkaen Turun alueellisessa keskusrekisterissä
S-posti: turku.keskusrekisteri@evl.fi.
Postiosoite: Turun alueellinen keskusrekisteri, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, PL 922, 20101 TURKU.

Tutkintapyynnön tilaa voi kysellä sähköpostitse.

Tilavaraukset sekä vihkimiseen liittyvät sopimiset tehdään entiseen tapaan Naantalin seurakunnan kirkkoherranvirastossa.

Ruskeansävyisellä puulattialla kaksi vihkisormusta limittäin.

Turun alueellinen keskusrekisteri, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä
PL 922 20101 TURKU