Konfirmaatio - siunausta ja vahvistamista

Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Kastettuja vahvistetaan siunauksella ja seurakunnan rukouksella. Nuoret tunnustavat uskonsa yhdessä seurakunnan kanssa ja liittyvät sukupolvien ketjussa seurakunnan yhteiseen uskoon. Nuoret rukoilevat yhdessä, ja heidän puolestaan rukoillaan.

Konfirmaatio antaa kirkon jäsenelle oikeuden

• toimia kummina
  • osallistua ehtoolliselle itsenäisesti
  • asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa, kun konfirmoitu jäsen on 18-vuotias.

Kirkollisen avioliittoon vihkiminen edellytyksenä on rippikoulun käyminen, mutta konfirmaatiota ei edellytetä.

Ennen varsinaista konfirmaatiomessua pidetään useimmiten konfirmaatioharjoitus kirkossa. Harjoituksessa konfirmoitavat käyvät rippipapin kanssa läpi konfirmaatiomessun kulun, esimerkiksi kulkueena kulkemisen, istumapaikat ja tilaisuuden etenemisen.

Usein konfirmaatioharjoituksen yhteydessä tai muuten ennen konfirmaatiota otetaan rippikoulukuva rippikouluryhmästä. Rippikoulun vetäjä kertoo kuvien tilaamiseen liittyvistä käytännöistä.

Ennen messua konfirmoitava pukeutuu pitkään valkoiseen albaan, jonka seurakunta lainaa konfirmaation ajaksi. Alba puetaan omien juhlavaatteiden päälle. Alban alta näkyvät kengät ja mahdollisesti lahkeet. Pappi ja/tai seurakunnan vahtimestari auttavat pukeutumisessa.

Konfirmaatiomessua vietetään joko sunnuntain messun eli ehtoollisjumalanpalveluksen yhteydessä tai omana messunaan toisena ajankohtana.

Iloista ja siunattua konfirmaatiopäivää kaikille rippikoululaisille! :-)

Todistukset ja onnittelut

Messun jälkeen jaetaan rippikoulutodistukset. Läheiset onnittelevat nuortaan yleensä vasta kirkon ulkopuolella. Tässä yhteydessä on tapana antaa konfirmoidulle kukkia, varsinaiset lahjat annetaan yleensä juhlapaikalla.