Perhemessut

Lasten kanssa kirkkoon

Toivotamme perheenne lämpimästi tervetulleeksi kirkkoon! Kirkon ovet ovat aina auki lapsille, mutta perhemessuissa- ja kirkoissa otetaan erityisesti huomioon lasten mukanaolo. Messulla tai kirkolla voi olla perhemessun lisäksi muitakin nimiä, kuten esimerkiksi Vauvakirkko. Musiikilla on tärkeä osa, laulamme monia tuttuja lasten virsiä ja lauluja. Lapsella on oikeus yhdessä aikuisen kanssa aistia, kokea ja ihmetellä Pyhän läsnäoloa kristittyjen yhteisessä juhlassa. Perhemessu on lyhyempi kuin tavalliset messut.

Kolme kuvaa vierekkäin. Pappi siunaa tyttöä alttarilla. Papilla on lapsi sylissään, Lapsikuoro laulaa.

Lapsi ja ehtoollinen

Ehtoollinen on Jeesuksen ystävien yhteinen ateria, joka kuuluu myös lapsille. Saamme kaikki tulla ehtoolliselle ja olla osallisena ehtollisen lahjasta. Vanhemmat päättävät milloin on oikea aika antaa lapselle ehtoollinen. Perusajatus on, että lapsi voi saada ehtoollista, kun hänelle on kerrottu ehtoollisen merkityksestä.

Kun lapsi haluaa ehtoollista hänelle voi lyhyesti selittää ehtoollisen merkitystä esimerkiksi että ehtoollinen on Jeesuksen ystävien ja Jumalan perheen yhteinen ateria. Jos viinin maistaminen tuntuu vieraalle voi ehtoolliseksi nauttia pelkän leivän tai pyytää alkoholitonta viiniä. Jos ehtoollinen ei vielä tunnu vanhempien tai lapsen mielestä ajankohtaiselta, lapsi voidaan siunata ehtoollispöydässä.

Isä poikien kanssa polvistuneena ehtoolliselle. Pappi jakaa ehtoollista toiselle pojista.

Puuhapiste kirkon takaosassa

Lapset saavat olla kirkossa lapsia. Siksi haluamme tarjota heille myös pientä ajanvietettä mukavan kirkossakäyntikokemuksen tueksi.

Ovesta tullessa kirkon vasemmassa takanurkassa on lapsia varten puuhapiste, mistä löytyy piirrustusvälineitä, kuvakirjoja ja leluja. Pöydän ääreen voi jäädä piirtelamään vanhempien vastuulla ja valvonnassa. Vaihtohtoisesti puuhapöydästä voi lainata mukaan penkkiin puuhapussin, kirjan tai vaikka pehmolelun. Puuhapusseja on erilaisia eri ikäisille lapsille ja ne sisältävät mm. erilaisia tehtäviä ja pikkuleluja. Puuhapisteen läheisyydestä löytyy myös iltarukouskääröjä kotiin vietäväksi.

Lapsi lukee lasten Raamattua.

Lapsille ja perheille valmistettuja jumalanpalveluksia ja hartauksia

Lasten ja perheiden kirkkohetkiä vietetään Naantalin kirkossa ja Hakapellonkappelissa. Niitä ovat mm.

• vauvakirkko kynttilänpäivänä
  • perhemessu palmusunnuntaina
  • perhemessu mikkelinpäivänä
  • joulun ja pääsiäisen lastenkirkot
  • kouluun lähtevien siunaamiskirkko

Lapsia alttarilla siunattavana. Papit siunaavat yhtä lapsista panemalla kädet hänen päänsä päälle.