Jumalanpalvelukset

Tervetuloa jumalanpalvelukseen joka sunnuntai

Sunnuntaiaamun jumalanpalvelukset ovat seurakunnan toiminnan ydintä. Jumalanpalvelus on Jumalan kansan juhla, johon tullaan rukoilemaan, laulamaan, kuulemaan Sanaa ja opetusta ja jossa kokoonnutaan yhteisen ehtoollispöydän ääreen kohtaamaan Jeesus. Jumalanpalveluksessa kohdataan myös muita ihmisiä saman pöydän äärellä. Joskus aamumessukin voi olla vaikka ulkona tai se voidaan toteuttaa perhemessuna.

Myös Sinä voit olla mukana valmistelemassa ja tekemässä jumalanpalveluksia erilaisissa vapaaehtoistehtävissä. Voit esim. lukea tekstiä, kerätä kolehtia ja avustaa ehtoollisella saatuasi ehtoollisavustajan koulutuksen.

Tule mukaan tekemään ja osallistumaan! Kysy lisää: rauno.vesti@evl.fi tai 040 130 8315.

Neljän kuvan kollaasi. Vasen ylä: kanttori laulaa mikkiin, harmonikansoittaja säestää, jumalanpalvelus Naantalin rannassa, taustalla jäätelökioski. Oikea ylä: ristikulkue Naantalin kirkossa. Vasen ala: ihmisiä Naantalin kirkon penkissä laulamassa. Oikea ala: Kaksi naispappia punaiset kirkkotekstiilit yllään.

Naantalin kirkko täynnä ihmisiä. Ihmiset laulavat. Etualalla näkyy kuusen oksa, josta roikkuu olkikoristeita.

• kirkossa vietetään messua pääsääntöisesti joka sunnuntai ja pyhäpäivisin klo 10. Huom! perhemessut alkavat klo 11.
  • Jos kaksi pyhää on peräkkäin, on toinen usein sanajumalanpalvelus. Sanajumalanpalveluksessa ei ole ehtoollista.
  • Muista myös arkiehtoollinen seurakuntakeskuksessa ke klo 12 (ei kesällä)

Velkualla kerran kuussa

Jumalanpalveluksia vietetään myös Velkuan kirkossa noin kerran kuussa. Lisäksi palvelutalo Kummelissa on ehtoollishartaus kerran kuussa.

Etualalla avonainen virsikirja. Taustalla Velkuan kirkon votiivilaiva.

Kirkkovuosi

Seurakunnan jumalanpalveluselämää rytmittävät kristilliset juhlapäivät ja niiden väleissä olevat pyhäpäivät. Pyhäpäivien kokonaisuutta kutsutaan kirkkovuodeksiLinkki avautuu uudessa välilehdessä, joka alkaa 1. adventista. Jokaiselle pyhäpäivälle on olemassa oma teema.

Papit siunaavat alttarille polvistunutta tyttöä. Pappien kädet ovat tytön pään päällä.