Jumalapalveluksia

Jumalanpalvelus kokoaa kristityt yhteen

Jumalanpalvelus sunnuntaisin klo 10 Naantalin kirkossa.

Sunnuntaina vietetään messua tai jumalanpalvelusta, koska sunnuntai on kristittyjen pyhäpäivä. Vuosisatojen kuluessa pyhäpäivän viettämiseen on kehittynyt oma järjestyksensä ja eri kulttuureihin sopivat tapansa. Jossain kokoonnutaan sodan tai luonnonkatastrofin keskellä, jossakin vapaamuotoisesti, toisaalla taas upean katedraalin turvallisten muurien suojaan ja liturgisemmin. Kokoontumisten sisältö on kuitenkin kaikkialla maailmassa sama: rukoillaan tärkeiden asioiden puolesta, luetaan Raamattua, kuunnellaan opetusta ja nautitaan ehtoollista, yhteistä ateriaa.

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa vietetään yleensä messua: jumalanpalvelusta, jossa on ehtoollinen ja sen kulku seuraa yhtenäistä rakennetta. Välillä messussa on erilaisia muuntuvia elementtejä esimerkiksi musiikkiesityksien muodossa tai toteuttamalla esirukous erilaisela tavalla.

Musiikilla merkittävä rooli

Musiikilla on merkittävä rooli jumalanpalveluksissa. Musiikki luo tunnelmaa ja antaa mahdollisuuden osallistua jumalanpalvelukseen. Urut ovat perinteisesti olleet evankelis-luterilaisissa kirkoissa pääsoitin. Niin on edelleenkin aamumessun kohdalla. Muutaman viime vuosikymmenen aikana messun musiikki on monipuolistunut monin tavoin; varsinkin erilaisiin teemamessuihin virsien rinnalle on tullut uudenlaisia lauluja ja musiikin toteutuksessa voidaan käyttää lähes mitä soittimia tahansa.

Neljän kuvan kollaasi. Vasen ylä: pappi lukee Raamattua. Taustalla jäätelökioski. Oikea ylä: kaksi pappia jakaa ehtoollista. Alttarille on polvistunut ihmisiä. Vasen ala: lapsikuoro laulaa Naantalin kirkossa. Oikea ala: Pappi siunaa poikaa. Pojan äiti seisoo vieressä.

Tervetuloa myös teemamessuihin

Tuomasmessun ristikulkue.

Vuoden mittaan Naantalin seurakunnassa on tarjolla myös erilaisia teemamessuja, kuten Kansanlaulukirkko, Tuomasmessu tai Taizémessu. Myös nojatuolikirkko ja Crosspoint ovat vapaamuotoisesti toteutettuja jumalanpalveluksia. Nuortenmessut ja perhemessut kuuluvat niin ikään seurakuntamme monimuotoiseen jumalanpalveluselämään.

Tervetuloa mukaan niin osallistumaan kuin yhdessä tekemään messuja! Jumalanpalveluksiin liittyvistä vapaaehtoistehtävistä saat lisätietoa kaikilta papeiltamme.

Pappi ja pieni poika ripustavat kasteenpuun lehteä Naantalin kirkossa. Kastepuu kuvassa keskellä. Pappi ja poika seisovat molemmin puolin kastepuuta.