Naantalin kirkon hautausmaa

Abbedissankatu, 21100 Naantali

Naantalin kirkon hautausmaa oli aikoinaan osa Armonlaakson birgittalaisluostaria, joka sijaitsi alueella 1400-1500-luvuilla. Nykyinen hautausmaa kätkee hautamuistomerkkeihinsä Naantalin arvokasta historiaa parin viimeisen vuosisadan ajalta.

Hautausmaan pohjoisosassa on uurnahautausmaa, joka valmistui vuonna 2007 arkkitehti Bey Hengin suunnitelmien mukaan. Sen yhteydessä on muistolehto ja sirottelualue. Hautausmaalla on myös muualle haudattujen muistelupaikka.

Vanha hautapaikka kirkon hautausmaalla

• Haudan hallinta-ajan päättyessä Naantalin seurakunnan jäsen voi lunastaa vanhan haudan uurnahaudaksi enintään 25:n vuoden ajaksi. Anomuksen perusteella hautaoikeuden jatkaminen voidaan erityisestä syystä myöntää myös muille kuin Naantalin seurakunnan jäsenille.
  • Hautapaikan uudelleenlunastuksen hinta ja haudanhoitohinnat määräytyvät voimassa olevan hinnasto Linkki avautuu uudessa välilehdessämukaan.
  • Voit sopia hautapaikasta ja haudan hoidosta ottamalla yhteyttä seurakuntayhtymän taloustoimistoon.
  • Naantalin kirkon hautausmaalla ei ole uusia arkkuhautapaikkoja. Uuden arkkuhautapaikan saa Hakapellon hautausmaalta.

Muut hauta-alueet kirkon hautausmaalla

Panoramakuva Naantalin kirkon hautausmaan sankarihauta-aukiolta.

Yhteisiä muistomerkkejä

• Mereen haudattujen muistokivi: Lisätietoja
  • Naantalin hautausmaille haudattujen muistokivi: Kun omaiset ovat luopuneet haudasta, vainajaa voi edelleen muistaa lisäämällä vainajan muistolaatta Naantalin kirkon hautausmaalla sijaitsevaan yhteiseen Naantalin hautausmaille haudattujen muistokiveen. Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä seurakuntayhtymän taloustoimistoon.
  • Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki: Muistomerkki on pystytetty Karjalaan haudattujen vainajien muistolle ja siinä on teksti ”Karjalan kumpujen alla ikiuntaan nukkuvien muistolle pystytti Naantalin seudun karjalaiset 1975”. Muistomerkki sijaitsee sotaveteraanien uurnalehdon vieressä sankarihautojen aukiolla. Muistomerkin on suunnitellut arkkitehti Kirsti Liimatainen ja sen on valmistanut Loimaan Hautakiviveistämö.
  • Luostariväen muistomerkki ja muualle haudattujen muistelupaikka: Muistomerkki on pystytetty paikalle, johon perimätiedon mukaan on haudattu Naantalin luostarin viimeinen nunna ja muita luostarin vainajia. Muistomerkissä on luostarin sinetti ja teksti "Ora pro nobis. Monumentum, erigerunt veteris, Vallis gratiae amici, A.M. XXXI". Samalla paikalla on muualle haudattujen muistelupaikka, jossa sijaitsevien graniittipaasien päälle voi tuoda kynttilöitä. Muistomerkki sijaitsee Muistojen tien varrella.
  • Kalevanniemen lastenparantolan pienten vainajien muistokivi: Naantaliin on haudattu 24 Kalevanniemen tuberkuloosiparantolassa menehtynyttä lasta. Mustasta graniitista veistetyssä muistokivessä on teksti "Kalevanniemen lastenparantolan pienten vainajien muistoksi, 1920-1962, Varsinais-Suomen Tuberkuloosipiirin kuntainliitto." Muistomerkki sijaitsee Muistojen tien ja Rukouksen tien kulmassa.
  • Veteraanikivi: Naantalilaiset veteraaniyhdistykset pystyttivät talvisodan päättymisen 50-vuotispäivänä 13.3.1990 Luonnonmaan Saksilasta tuodun luonnonkiven talvi- ja jatkosodan sankarivainajien muistoksi. Muistokiven kuparilaatassa on tammenlehvän alapuolella teksti "Vapaalle Isänmaalle 1939-1945. Naantalin sotaveteraanit". Veteraanikivi sijaitsee nunnapatsasta vastapäätä kirkon sivulla.
  • Aika ja muisto: Muistomerkki on pystytetty kansalaissodassa vuonna 1918 menehtyneiden naantalilaisten muistoksi. Muistomerkissä on yhdeksän kansalaissodassa menehtyneen vainajan nimi. Graniittipaaden on suunnitellut Juhani Vikainen ja sen on valmistanut Rouhiaisen kiviliike Mynämäellä. Muistomerkki sijaitsee kirkon päädystä Kailon saaren suuntaan lähtevän polun varrella

Muita muistomerkkejä

• Birgittalaisnunna: Pronssiin valettu birgittalaisnunnaa kuvaava veistos on pystytetty kirkonmäellä sijainneen birgittalaisluostarin muistolle Naantalin kaupungin 550-vuotisjuhlien kunniaksi. Paljastustilaisuus oli 13.6.1993. Patsas on kuvanveistäjä Raimo Heinon teos. Veistos sijaitsee kirkon eteläisellä seinustalla.
  • Jöns Budden muistomerkki: Jöns Budde (noin 1437-1491) oli tunnetuin Naantalin luostariyhteisön jäsenistä. Arkkitehti Wäinö Palmqvistin suunnittelema ja turkulaisen K.G.Forsströmin kivenveistämön valmistama muistomerkki on pystytetty paikalle, jossa aikoinaan sijaitsi luostarin veljeskonventti. Muistomerkki paljastettiin 23.7.1921.
  • Vanhojen hautamuistomerkkien kokoelma: Birgitantien varrella sakastin ovea vastapäätä on kokoelma käytöstä poistettuja historiallisia hautamuistomerkkejä.

Parkkipaikat

Hautausmaan pysäköintialueelle ajetaan kääntymällä Maariankadulta Noviisinkadulle. Pysäköintialue sijaitsee Noviisinkadun päässä.

Esteetön wc Esteetön wc