Avioliittoon vihkiminen

Rakkaus on väkevämpi kuolemaa. Sitä eivät suuret vedetkään voi sammuttaa, sillä rakkaus on lahja Jumalan.

Kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä keskeistä on siunauksen pyytäminen. Vihittävät jättävät toinen toisensa ja yhteisen liittonsa Jumalan huolenpitoon. Ilmaistessaan tahtonsa rakastaa toinen toistaan vihittävät sitoutuvat avioliittoon ja siihen, että tekevät parhaansa, jotta kumpikin voisi olla siinä onnellinen.

Tekstibanneri, jossa lukee punaisella kaunokirjoituksella rakastan, rakastan, rakastan, rakastan.

Avioliittoon vihkiminen Naantalin seurakunnassa

Vihkipaikkana voi olla Naantalin tai Velkuan kirkko, seurakuntakeskuksen kappeli tai muu sopiva paikka, esim. koti. Naantalilaisille vihkikirkko on maksuton, ulkopaikkakuntalaisilta peritään  90 € vuokra. (Poikkeus ulkopaikkakuntalaiset pariskunnat, joilla joku vanhemmista on Naantalin, Rymättylän tai Merimaskun seurakunnan jäsen)

Vihkiajat

Vihkiajat Naantalin kirkossa
Lauantaisin klo 15, 16 ja 17. Naantalilaisille pareille kesä-elokuussa myös klo 14 (myös vihkiparit, joiden vanhemmista joku kuuluu Naantalin seurakuntayhtymän seurakuntaan). Poikkeavat vihkiajat sovitaan erikseen kirkkoherran kanssa.

Vihkiaika Velkuan kirkossa
Sopimuksen mukaan.

Vihkiajan ja -paikan varaaminen

Vihkiaika ja -paikka varataan kirkkoherranvirastosta. Kirkkoherranviraston yhteystiedot löydät tästä linkistä. Myös avioliiton kuulutuksesta kirkossa ja lehdessä sovitaan kirkkoherranvirastossa.

Avioliiton esteiden tutkintaa tulee pyytää hyvissä ajoin, mielellään jo kuukautta ennen vihkipäivää. Esteiden tutkinta tehdään Turun alueellisessa keskusteristerissä. Tässä linkki sähköiseen lomakkeeseen.

Vihkiajan varaaminen vuodelle 2025 Naantalin tai Velkuan kirkkoon

To 1.2.2024 klo 8.30 alkaen paikan päällä kirkkoherranvirastossa ja klo 9 alkaen puhelimitse.

Kirkkoherranvirasto avoinna ma-pe klo 9-13, Piispantie 2, puh. 040 130 8300.

Puolison sukunimi ja lapsen sukunimi 1.1.2019 alkaen. Katso tästä linkistä ohjeet.

Vihkipari pitää toisiaan kädestä kiinni. Heidän välissään on morsiuskimppu.

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa

Lasialustan päällä vihkisormukset. Alustan alla sinisiä kukkia.